Annons från Svenskt Kosttillskott

Guide till bästa veganska proteinpulver

Om du som äter vegansk kost har svårt att få i dig tillräckligt med protein är proteinpulver ett enkelt sätt att öka ditt intag. Extra protein är dessutom bra för dig som tränar mycket. Idag finns flera proteinpulver baserade på hampa, soja och bönor helt utan animaliskt protein.

Annons från Svenskt Kosttillskott

En testpanel utgjord av fyra veganer har utvärderat veganska proteinpulver i följande kategorier:

  • Blandning
  • Textur
  • Smak
  • Som del i smoothie

Hur lättblandat pulvret är, dess textur och smak utvärderades när pulvret blandades med vatten. Därefter fick pulvret utgöra grunden för en proteindryck eller smoothie och testpanelen ger även förslag på vilka ingredienser som passar bäst till varje proteinpulver.


Ärt & Havreprotein från Better You

Så vidare till testet. Först ut är ärt- och havreprotein!

Köp här

 

 

Ingredienser: Havreprotein, ärtprotein, vaniljarom, steviaglykosid

Kalorier per portion: 67 kcal

Protein per portion: 14 g

Betyg och motivering:

Pulvret blandas lätt men skiktar sig efter en kort stund. Drinken är lättflytande med ungefär samma textur som havremjölk. Söt med smak av havre, sockerärta och vanilj med lång eftersmak.

I en smoothie smakar den bra men eftersom den innehåller sötningsmedel är det lätt att smoothien blir för söt. Här behöver man inte använda banan eller mango som skulle ge för mycket sötma. Kanske skulle en mer grönsaksbaserad smoothie bli bra, med avokado och gurka?

Totalpoäng: 2,75

 


Core Soy Protein

Näst ut är ett sojabaserat proteinpulver.

Köp här

 

 

Ingredienser: Sojaproteinisolat, vaniljarom, vitamin och -mineralmix, sukralos

Kalorier: 89.8kcal

Protein: 22 g

Betyg och motivering:

Pulvret är lätt att blanda och ger en krämig och slät textur. Söt med en tydlig vaniljsmak och en ton av lakrits, mättande.

I en smoothie tar sötman och vaniljsmaken lätt över och passar därför bäst med syrliga bär.

Totalpoäng: 3,75

 


Iso Soy av Pro Nutrition

Här kommer ännu ett sojabaserat proteinpulver.

Köp här

 

 

Ingredienser: Sojaproteinisolat, vaniljarom, vitamin och -mineralmix, sukralos

Kalorier: 100 kcal

Protein: 24,6 g

Betyg och motivering:

Detta pulver behöver skakas väl för att undvika klumpar men får man till det är texturen krämig. Smak av vanilj med inslag av banan kola och papper med lång eftersmak.

Även här behöver sötman och vaniljsmaken balanseras med syrliga bär så att det inte tar över.

Totalpoäng: 2,5

 


Hampaprotein av Healthwell

Sist ut är ett proteinpulver baserat på hampa.

Köp här

 

Ingredienser: Ekologiskt hampaprotein

Kalorier: 118 kcal

Protein: 15 g

Betyg och motivering:

Detta proteinpulver är relativt lätt att bland och ger en lättflytande textur. Fördel att blandningen är lättflytande i detta fall för detta är inget man vill ha länge i munnen. Det smakar tydligt av klippt gräs och behöver blandas med någonting annat än vatten – förslagsvis i en juice eller smoothie med syrlig smak som kan balansera den sträva grässmaken.

Så vidare till smoothie-testet! Här fungerar hampaproteinets grässmak förvånansvärt bra tillsammans med frysta syrliga bär! Om man lägger till sötma med till exempel en banan eller mango blir den riktigt god. En vändning för hampaproteinet!

Totalpoäng: 3,5

 


 Sammanfattning

Båda sojaprodukterna har tydlig vaniljsmak och är söta men Core Soy är godast! Hampaproteinet är snarare en råvara än en proteinshake och passar väldigt bra i smoothie. Havre och ärt-proteinet har en mildare smak men inte lika slät konsistens. Är det mest protein du vill ha så är Iso Soy vinnaren men med högst slutpoäng är Core Soy bäst i test!